"قانون اساسی برای همه"
آنچه را كه بايد بدانيم
*قربانعلی مهری مَتانکلایی
«بالابردن سطح آگاهيهاي عمومي در همه زمينهها با استفاده صحيح از مطبوعات و رسانههاي گروهي و وسايل ديگر»،«تقويت روح بررسي و تتبّع و ابتكار در تمام زمينههاي ع
"قانون اساسی برای همه"
آنچه را كه بايد بدانيم

*قربانعلی مهری مَتانکلایی
- «بالابردن سطح آگاهيهاي عمومي در همه زمينهها با استفاده صحيح از مطبوعات و رسانههاي گروهي و وسايل ديگر»،«تقويت روح بررسي و تتبّع و ابتكار در تمام زمينههاي علمي، فنّي،فرهنگي و اسلامي ازطريق تأسيس مراكز تحقيق و تشويق محقّقان» از جمله اهداف و مقاصد عاليهاي است كه نظام جمهوري اسلامي ايران در راستاي اصل3 قانون اساسي مكلّف است تا همه توان و امكان خود را جهت نيل به آن مقاصد و آرمانها به كار بندد.
- در راستاي ضرورت آگاهي يافتن عموم شهروندان از تصميمسازي ها و اجراء تصميمات در اداره امور كشور است كه اصل122 قانون اساسي مقرّر ميدارد: «رئيس جمهور در حدود اختيارات و وظايفي كه به موجب قانون اساسي و يا قوانين عادي به عهده دارد در برابر ملت و رهبر و مجلس شوراي اسلامي مسئول است.»
- نظر به ضرورت آگاهي يافتن شهروندان از نحوهي عملكرد دستگاههاي اجرائي و چگونگي نظارت مراجع ذيصلاح بر حسن اجراي قوانين در دستگاههاي ذيمدخل است كه قانونگذار، راه دستيابي به آگاهيها و اطلاعات را با تدوين قانوني نسبتاً جامع و مانع، مورد پيشبيني قرار داده است.
- «قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات» مشتمل بر 23 ماده و 7 تبصره متعاقب اقدام مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام به تصويب آن، در سالهاي 87 و 88 و تأييد شوراي نگهبان، جهت اجراء به دولت و دستگاههاي اجرائي ذيربط ابلاغ شد. مع الاسف با تأخیری پنج ساله از تاریخ تصویب و ابلاغ قانون، امّا سرانجام، تمامي آئيننامههاي مربوط به اجراي قانون، طيّ سالهاي 93، 94 و مشتمل بر 3 فقره آئيننامه به تصويب هيأت وزيران رسيد. هر 3 فقره آئيننامه با رسيدگي در «هيأت بررسي و تطبيق مصوبات دولت با قوانين»، عدم مغايرت آنها با قوانين موضوعه اعلام شد. بنابراين، قانون مصوب مجلس همراه با آئيننامههاي اجرائي مربوط، هماكنون لازمالاجراء بوده و دستگاههاي اداري و اجرائي كشور، مگر در مواردي كه مستثنا از شمول قانون شده باشند، مکلّف به اجراي آن گرديدهاند.
- به موجب ماده(2) قانون، «هر شخص ايراني حق دسترسي به اطلاعات عمومي را دارد.» بند (ج) ماده(1)قانون، در مقام تعريف ميگويد: «اطلاعات عمومي، اطلاعات غيرشخصي نظير ضوابط و آئيننامهها، آمار و ارقام ملّي و رسمي،اسناد و مكاتبات اداري است كه از مصاديق مستثنيات فصل چهارم اين قانون نباشد». اسرار دولتي،اطلاعات طبقه بندي شده، اطلاعات مربوط به حريم خصوصي شهروندان،اطلاعاتي كه انتشار آنها مُخلّ امنيت و آسايش عمومي، موجب هتك عرض و حيثيت افراد يا مغاير اخلاق حسنه و عفت عمومي باشد، ازجمله مستثنياتي است كه قانونگذار، امكان دسترسي به آنها را مگر به موجب قوانين و مقررات خاص، مورد ممنوعيت قرار داده است.
- با قطع نظر از مستثنيات،به موجب مواد(5) و (11)قانون، «مؤسّسات عمومي مكلّفند اطلاعات عمومي موضوع قانون را در حداقل زمان ممكن و بدون تبعيض ازطريق انتشار و اعلان عمومي و رسانههاي همگانی در دسترس مردم قرار دهند.» طبق ماده(7) همين قانون، «مؤسسه عمومي نميتواند از متقاضي دسترسي به اطلاعات هيچگونه دليل يا توجيهي جهت تقاضايش مطالبه كند.»
- اما در اينكه، مقصود قانونگذار از «مؤسسات عمومي» چه ميباشد؟ بند (د)ماده(1) قانون مقرّر ميدارد: «مؤسسات عمومي، سازمانها و نهادهاي وابسته به حكومت به معناي عام كلمه شامل تمام اركان و اجزاء آن كه در مجموعه قوانين جمهوري اسلامي ايران آمده است» را شامل ميگردد. بنابراين،تمامي سازمانهاي اداري از وزارتخانهها، مؤسسات عمومي دولتي، مؤسسات عمومي غيردولتي مانند شهرداريها و . . .، شركتهاي دولتي، نهادهاي انقلابي و . . . ، مشمول وصف «مؤسسات عمومي» بوده و در راستاي قانون، مكلّف به اطلاع رساني و يا قراردادن اطلاعات در اختيار اشخاص حقيقي يا حقوقي متقاضي دريافت اطلاعات ميباشند.
- همگان دانندکه «حکومت بر مردم آگاه هنر است». قانون صدرالاشاره نیز جهت دستیابی به همین هدف مقدّس به تصویب رسید و به مرحله اجراء درآمد. در اینکه شهروندان هر دیار، از جمله در استان مازندران و در حوزه انتخابیه وسیع شهرستان های «سیمرغ کیاکلا، جویبار، قائم شهر، سوادکوه شمالی و سوادکوه» راجع به چه مسائل و موضوعاتی نیاز به دریافت اطّلاعات دارند تا با علم و آگاهی قدم در عرصه دهمین و پنجمین دوره انتخابات دو مجلس، یکی شورای اسلامی و دیگری خبرگان رهبری گذارند و در صدد گزینش فرد یا افراد اصلح برآیند، در نوشتارهای بعدی، مطالب خواندنی تری خواهید شنید.
*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید